Jak zorganizować ślub humanistyczny? Cz.1
Ślub humanistyczny to ceremonia, która dzięki personalizacji, otwartości na Parę Młodą i elastyczności pod wieloma względami, cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Najczęściej tego typu ceremonia zaślubin odbywa się w plenerze dlatego przy organizacji tego wydarzenia, powinniście pamiętać nie tylko o tych podstawnych tematach organizacyjnych ale także kilku dodatkowych. Niniejszy artykuł poświęcony został organizacji ślubu humanistycznego. Aby niczego nie przeoczyć, o pomoc poprosiliśmy doświadczoną Wedding Plannerkę Karolinę Ostachowicz, z agencji ślubnej GLAMOUR EVENT. Z uwagi na fakt, że lista zadań organizacyjnych jest pokaźna, artykuł został podzielony na dwie części.
Plan na piękny ślub humanistyczny.
Od czego warto zacząć przygotowania? Oczywiście najlepiej od planowania. I to bardzo drobiazgowego. Zatem zanim weźmiecie się za organizację Waszego wymarzonego ślubu symbolicznego, najpierw wspólnie zastanówcie się na tym jak chcecie aby wyglądał Wasz dzień ślubu. Organizacja ceremonii zaślubin to tylko część zadań na dzień ślubu.
Poniżej znajdziecie listę zadań, które czekają na Was przy organizacji dnia ślubu, a zatem ceremonii ślubnej oraz wesela:
- Określcie Wasze plany i ślubne marzenia.
Jak chcielibyście czuć się w dniu ślubu? Czy Wy i Wasi bliscy lubicie luźnie, niezobowiązujące klimaty a może preferujecie eleganckie i wystawne przyjęcia? Planujecie krótkie wydarzenia, które zakończy się przed północą a może kilkudniowe wesele z „welcome party” i poprawinami? W jakim gronie chcielibyście świętować ten niezwykle ważny dzień – wśród najbliższych czy może w znacznie większym towarzystwie? - Przygotujcie wstępną listę gości.
- Ustalcie kwestie finansowe, kalkulując koszty organizacji dnia ślubu.
W tym przypadku warto zwrócić się o pomoc do doświadczonego Wedding Plannera, gdyż najczęściej dość spora ilość pozycji kosztowych jest pomijana a ma znaczący wpływ na całkowitą wartość kosztów. Znając realny koszt organizacji dnia ślubu będziecie mogli podjąć szereg ważnych decyzji. W razie potrzeby może rozważycie przesunięcie daty ślubu o kolejny rok. - Znajdźcie wymarzone miejsce.
To jeden z najbardziej czasochłonnych etapów organizacyjnych ale warto poświęcić mu czas i na spokojnie podjąć decyzję bo wiele będzie zależało od obiektu, w którym ma odbyć się Wasz ślub i wesele. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest oczywiście obiekt, który zapewni Wam możliwość organizacji na miejscu: ślubu, wesela, noclegów (o ile są potrzebne).
Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto odwiedzić kilka miejsc, przeanalizować oferty i umowy (aby dowiedzieć się o szeregu kwestii organizacyjno-technicznych, z którymi przyjdzie Wam się spotkać), skosztować kuchni (ale mając na uwadze fakt, że menu weselne jest inne niż to co podawane jest a’la carte).
- Od razu zadbajcie o rezerwację noclegów (o ile są potrzebne).
Szczególnie jeśli zapraszacie gości z daleka i/lub Wasza uroczystość jest międzynarodowa. Przydadzą się wówczas noclegi nie tylko na dobę weselna ale również na min. dzień przed i być może dzień po weselu. - Opracujcie ślubny terminarz.
Zaplanujcie przygotowania tak abyście o niczym nie zapomnieli i zajęli się każdym z tematów, w odpowiednim czasie. Wedding Planner pomoże Wam w tym temacie, opracowując Terminarz, w którym rozpisze wszystkie zadania oraz wskaże optymalny harmonogram działań. - Wybierzcie swoich świadków.
- Wyślijcie prośby o rezerwację daty ślubu.
- Zarezerwujcie podstawowych usługodawców
Najpilniej zajmijcie się rezerwacją takich usługodawców jak: mistrz ceremonii ślubnej, oprawa muzyczna wesela, fotograf, filmowiec, florysta, wizażystka, fryzjer. - Zarezerwujcie dodatkowych usługodawców.
W następnej kolejności zarezerwujcie takich usługodawców jak: cukiernia (tort, ciasta, bufet słodki), atrakcje dodatkowe na wesele, animator dla dzieci, transport, oprawa muzyczna ślubu. - Zamówcie ślubną garderobę wraz z dodatkami.
- Zamówcie obrączki.
- Opracujcie scenariusz ślubu humanistycznego.
Wraz z mistrzem ceremonii ślubnych, opracujcie scenariusz ceremonii zaślubin oraz jego poszczególne elementy. - Opracujcie pierwszą wersję scenariusza całego dnia ślubu.
W opracowaniu tym powinny znaleźć się wszystkie wydarzenia planowane od rana do zakończenia wesela. Możecie również poszerzyć zakres planowania i zacząć od tygodnia przedślubnego a zakończyć na dniu po weselu.
W przygotowaniu kompleksowego i zoptymalizowanego planu dnia ślubu na pewno pomocny będzie doświadczony Wedding Planner. - Ustalcie szczegóły z wykonawcami usług ślubnych.
Aby każdy wiedział jakie są Wasze oczekiwania ale także abyście Wy poznali ograniczenia organizacyjno-techniczne, porozmawiajcie o swoich planach z: menadżerem obiektu, muzykami na ślub oraz na wesele, fotografem, filmowcem, florystą, osobami świadczącymi atrakcje dodatkowe, animatorem, cukiernikiem itp.
- Wybierzcie się na degustację menu weselnego, tortu, ciasta, bufetu słodkiego.
- Wybierzcie pojazd do ślubu.
- Zadbajcie o transport zorganizowany dla Waszych gości.
- Zaplanujcie podziękowania dla rodziców i/lub dla gości.
- Wyślijcie zaproszenia ślubne.
- Zamówcie papeterię niezbędną na dzień ślubu.
- Zamówcie dodatkowe elementy dekoracyjne.
- Zrealizujcie próbne czesanie i makijaż, manicure i pedicure.
- Zadbajcie o zdrowie by nic Was nie zaskoczyło w dniu ślubu.
Przyda się wizyta kontrolna u dentysty, lekarza prowadzącego itp. - Zaplanujcie podróż poślubną.
Zorganizujcie wyjazd po weselu i jeśli możecie również krótki wyjazd przed weselem aby złapać oddech, oderwać się od spraw organizacyjnych i pobyć razem. W końcu planujecie Wasz najważniejszy dzień, rozpoczynający nowy rozdział Waszej wspólnej historii. - Bawcie się dobrze na wieczorze panieńskim i kawalerskim.
Pamiętajcie tylko by zdążyć wyzdrowieć do dnia ślubu. - Porozmawiajcie ze świadkami i Waszymi bliskim.
Warto porozmawiać z bliskimi o dotychczasowych ustaleniach, Waszych planach i oczekiwaniach wobec bliskich (omówcie zadanie, które mają zrealizować i jak mają to zrobić aby odciążyć Was). - Pamiętajcie o regulowaniu należności wobec usługodawców.
Część płatności będzie przypadała tuż przed dniem ślubu a część w dniu ślubu (a zatem zgromadźcie gotówkę (jeśli dotyczy)). - Zaktualizujcie listę gości.
I poinformujcie o tym usługodawców (szczególnie tych, dla których ta informacja jest bardzo istotna: transport, hotel, cukiernia, obiekt weselny, animator itp.). - Zróbcie przymiarki i odbierzcie garderobę ślubną.
Zadbajcie o to aby się nie pogniotła ani nie pobrudziła do dnia ślubu. Jeśli jesteście przezorni, pamiętajcie, że Pan Młody powinien zobaczyć suknię Panny Młodej dopiero na ślubie.
- Dostarczcie do obiektu samodzielnie zakupione rzeczy (jeśli dotyczy): papeteria na dzień ślubu, dekoracje, podziękowania dla gości.
- Odbierzcie dostawy (jeśli dotyczy): tort, alkohol, elementy dekoracyjne.
- Zadbajcie o opiekę nad Waszym pupilem i/lub dziećmi (jeśli dotyczy).
- Spakujcie walizki i wyjedźcie na ślub dzień wcześniej aby w dniu ślubu, już od samego rana móc skupić się tylko i wyłącznie na sobie.
Idealny ślub humanistyczny wymaga dobrego planowania i przemyślanej realizacji.
Jak widzicie powyższa lista jest dość spora choć została ujęta bardzo zwięźle. Lista zadań, które Was czekają jest kwestią indywidualną gdyż zależy od specyfiki planowanego przez Was wydarzenia. Warto znaleźć obiekt, który oferuje wiele elementów/usług na miejscu. Dzięki temu Wasza lista zadań będzie krótsza o kilka punktów. Warto również wspomóc się w organizacji doświadczeniem i wiedzą Konsultanta Ślubnego. Pamiętajcie, że Konsultant Ślubny pomaga Wam w organizacji po to aby dzień ślubu był takim jakim go sobie wymarzyliście. Co ważne Wedding Planner pomoże Wam również w koordynacji dnia ślubu - ściągając z Waszych barków sprawy organizacyjne mające miejsce w dniu ślubu.
W drugiej części artykuły opiszemy Wam przygotowania do ślubu humanistycznego, koncentrując się stricte na uroczystości zaślubin. Zapraszamy zatem do dalszej lektury.